söndag 27 december 2009

Värk i magen

Imorn vaknade jag med ont ner i magen. Tog en morgonpromenad i snöyran och kände att det med några minuter emellan tog sjukt i vänstra sidan av magen. Man blir lätt orolig. Har ju nog känt av stickningar, värk å dyl i magen under graviditeten, men inte nåt som sitter i sig hela dan. 
Kom hem å skottade lite snö försiktigt men lämnade över hälften åt maken. Det e inte värt att riskera något. Gick in å lag mej å sov ett par timmar till. Kändes skönt att vakna när magen var bättre. Men nu igen har jag en molande värk i magen å ibland blir den helt hård för några sekunder. Säkert sammandragningar bara men när man som gröngöling kämpat för att komma såhär långt så blir man ordentligt orolig när allt inte känns okej. Bebben sparkar på, så h*n mår ju bra iaf. Kanske det ger med sig mot kvällen... Värken e väldigt svag men existerande, så jag vill inte ringa till förlossningen å kolla för eventuellt lite "växtvärk". Det är bara att följa med.
Nu för stunden känns det lite bättre. 


En vän till mig förlorade sitt barn i vecka 25, tror jag det var. Å en annan bekants baby dog i magen samma dag som hon skulle födas. Så man blir lätt lite hyper. Oron stiger ibland onödigt fort. Men man vet ju inte hur det ska kännas, när man aldrig varit gravid förr... bläää för oro!!

2 kommentarer:

  1. Om du är orolig så kolla upp det för säkerhets skull. Men jag hade också molnande värk och stickningar och det berodde främst på växtvärken och på ligamenten som tänjs ut. Kanske kan det vara djust ligamentsmärtan du har på sidan. Så har iafl jag det fast på högersida :)
    Man oroar sig konstant för att något ska hända och det är jätte svårt att "bara" sluta tänka dessa tankar för de ploppar bara upp vare sig man vill det el ej.

    Jag rekomenderar dig inte att skotta snö, då det är en av de mest påfrestande sysslorna du kan utsätta dig för. Så tillåt dig själv att snön får ligga kvar. Ha,ha så klok jag låter nu, tänk om man kunde följa sina egna råd någon gång ;)

    Ha det bäst.
    kram kram

    SvaraRadera
  2. Tack. Jo det e ju lättare sagt än gjort att ta det lugnt. Speciellt när jag faktiskt gillar att skotta snö, det är bra gratismotion. Vi har haft riktigt pudersnö, så tungt är det ej. Men... ska nog ta det lite lugnare. :)

    Känns bättre å tryggare när värken går om, har inte känt nåt idag. Skulle det vara något att oroa sig för så skulle det ju säkert bli värre.

    Men jag ska ta det lugnt, ska iaf försöka! :)

    SvaraRadera