torsdag 18 februari 2010

Vecka 28+1 Sammandragningar & sjukledigt

Hej hopp i lingonskogen!
Usch, vad vi har det kallt. Mätaren visade -20 grader imorrn. Brrr... Längtar ju sååå till våren! Får nog snällt vänta lite till antar jag för denhär snön e ju lika envis som myggor i augusti.

I måndags å tisdags började jag känna av sammandragningar. Int så mycket i vila men så fort jag steg upp eller började dona med något. På tisdagen ringde jag till rådgivningen och talade med U. Hon ville skriva sjukledigt åt mig tills imorgon (fredag) för då fick jag en tid till rådgivningsläkaren. Mer än 10 sammandragningar per dag ska man normalt inte ha. Å jag hade nog avklarat mina 10 redan på förmiddagen. Det gör ju inte ont, men man e ju orolig att man överanstränger sig å sätter igång något man kunnat klara sig utan.
Men nu känns det mycket bättre. Har i princip inte gjort något nu på dagarna. Redan på tisdagskvällen minskade sammandragningarna när jag tog det lugnt. Så det känns ju tryggt, att man kan håller dem borta med vila.
Får se vad läkaren tycker på fredagen nu då. Tänker inte riskera något med att försöka fara i jobb än iaf. Bär på för dyrbar last för att vara envis. Foglossningen har nu i snart två veckors tid varit mycket mildare, märker det när humöret blir bättre. För när det gör ont som tusan e det f-n så svårt att hållas på bra humör. Med foglossningen så vet man ju att man skadar inte bebben med att jobba på fast man har ont, men det är ju lite annat med sammandragningarna. Visst längtar vi efter bebben redan men vi vill nog du ska bo kvar där inne tills du har växt till dig!
Så nu blir det att ta det lugnare. Lättare när man e hemma å kan göra lite i gången å vila emellan. Ta korta promenader utan att jäkta t.ex. På jobbet e det lite svårare, kan inte reglera arbetshastigheten så bra där. Mina arbetskompisar e suveräna med att låta mig slippa tunga lyft och mycket spring. Men det känns lite orättvist mot dem att sitta på röven å se dem jobba på. Chefen e urgullig å placerat mig på lugnare arbetsstationer, så att jag ska kunna undvika tunga lyft. Utan det hade jag nog inte klarat de veckorna när foglossningen var som värst. :)

Igår köpte vi vit målarfärg till spjälsängen så bara vi får upp temperaturen i garaget så blir det att måla lite. J hade tänkt vi skulle sprutmåla sängen, så det blir hans avdelning. Jag tänker koncentrera mig på att fixa dit schablon-tryck. Måste öva lite först innan jag "förstör" sängen, har inte donat så mycket med schabloner förr. Men skötbordet tänker jag måla. J har fixat till ett hemmagjort. En klaffmodell som vi tänker skruva upp i WC när det närmar sig. Tar minimalt med utrymme när vi har lite dåligt med det från förr. Tur att man har en händig karl! :D

Nästa tisdag blir det förberedelsekurs, ska bli kul att se vilka par som deltar om man känner nån. U sa att rådgivningen har troligtvis inte möjlighet att ordna efterträff men om vi vill sen kan vi ordna det själva. Allt ska det sparas in på tydligen!

Nu ska jag gå å se vad man kan hitta på för förnurligt idag då. Något som går i lugnhetens tecken! :)

2 kommentarer:

  1. Tänk på dig själv och bebsien i första hand. Precis som du skriver så vill man inte riskera det med att åka till jobb. Härligt med arbetskollegor som tar hand om en. Så är mina med..skäller så fort man närmar sig något tungt hihi Ha en underbar helg massa kramar

    SvaraRadera
  2. Jo, jag SKA försöka ta det lugnt. Tror det tar en stund innan man "lugnar ner sig". :)
    Har mycket småplock som man kan dona med här hemma som hjälper dagarna att gå.

    SvaraRadera