måndag 25 maj 2009

Det mest osannolika

Sitter å funderar hur jag ska får nedplitad denna text. Känns som om jag inte vill lägga händelsen i ord, för då blir det ju verklighet.

De ringde inte på torsdagen, vårt hopp steg å på fredags morgonen var vi påväg för att hämta vår "bebis". Vad var chansen av 12 ägg att inga skulle befruktas?! Vi hann halva vägen till kliniken, ca 130 km, så ringer IVF skötaren mig å berättar att deras apparat, värmeskåp, har gått sönder så INGA, märk INGA av våra embryon överlevde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tårarna började spruta när jag satt med telefonen mot mitt öra å inte kunde ta in informationen. -"Det kan inte vara sant?!?!?" Hon sa att deras överläkare inte var på plats men att de återkommer senare när de vet hur de ska kompensera detta som hänt. Kompensera?! Va fan, försök förklara hur man ska kompensera en månad av förberedelse samt 8 månader före i kö, samt själva ingreppet?!?!
Tack Gode Gud att det gick så otroligt bra, ÄP alltså.

Hela vägen hem satt jag bara å tänkte att allt var för bra för att vara sant. Hela behandlingen. Jag hade varit såååå nervös innan vi börja att jag skulle få alla möjliga biverkningar å problem, men istället gled jag igenom hela behandligen som en dans, å mådde faktiskt bra. Under behandlingen tänkte jag att snart måste något skita sig, det kan inte vara så bra så att vi går igenom behandlingen utan problem. Men det gjorde vi. Jag hade ju iaf tänkt att isf att något ska gå snett så är det efter embryoinsättningen, att det inte ska hållas där.
Men.......så gick det i vårt fall inte nu. Det känns förjävligt helt enkelt, helt förjävligt. E så tacksam över att det inte är nå många som vet om vår situation, för jag skulle allvarligt inte orka referera detta nå många gånger. Varje gång jag tänker på det så ligger tårarna redo för att börja spruta ut.

Det värsta är ändå det att oavsett om vi får gå för i kön å påbörja en ny behandling så kommer det att ta till hösten. Det heter väl att man ska ha 2 normala menstruationer exklusive den som är efter IVF:n. Vilket betyder att först i September kan vi börja. Det känns som mest tungt just nu. Jag skulle ju vara beredd att börja redan idag....

Jag vet inte vem som håller å styr våra trådar här i livet, men jag skulle verkligen vara i behov av att veta varför detta tog en sådan vändning. VARFÖR??

5 kommentarer:

  1. Åh fy faan, vad jag lider med er. Det är inte sant! Sånt här får ju inte bara inträffa. Inte konstigt att alla våra (4st)frysta embryon dog då. För de inte klarade upptiningen. Läkarna kunde inte förklara hur det kunde bli så. Men nu förstår jag ju varför...Stäm dom! Förutom mensen efter ivf så är det väl bara en normal mens man ska ha. I alla fall var det så för mig. Finner inga ord.....jag blir helt mållös. Vilken katastrof, sånt här får ju bara inte inträffa. Dem får väl ha bättre koll på maskinerna och förnya emellanåt. Det är ju våra kommande barn som ska bli till där....

    Stor styrkekram till er båda.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för stödet.
    Det känns faktiskt förjävligt, men som jag skrev, så det var för bra för att vara sant.
    Men vi har fått brev av dem å en ny tid skall bokas in snarast möjlig, men sommaren kommer ju såklart emot. :(
    Vi ska oxå skicka kvitton på mediciner å poliklinikavgifter, samt resekostnader. Man får bara hoppas att de bli återbetalda. :/ Det skulle ju iaf kännas lite bättre. Men det värsta är ju förlusten av tid.

    SvaraRadera
  3. Usch, man får ont i magen när man läser detta inlägget. va hemskt för er! Jag hoppas verkligen dom gör vad dom kan för att rätta till det (inte för att det finns så mkt men) Håller tummarna att det inte blir något fel nästa gång. Jag började med mina mediciner efter första mensen också. Stora kramar

    SvaraRadera
  4. Tack för omtanken, det värmer.
    Enligt vår klinik skall man ha den mensen, samt två menscyklar till innan man börjar på med ett nytt försök. Hoppas å ber att de ser mellan fingrarna denna gång å låter oss försöka så fort som möjligt på nytt. Bra att veta att det kan vara olika på andra ställen. Kan ju nämna det ifall de påstår vi måste vänta tiden ut! ;)

    SvaraRadera
  5. Ja, det får man hoppas att dom gör, man vill ju verkligen bara komma igång direkt igen. Första ivf:en gjorde vi i slutet på mars och nu har vi precis gjort den andra. Tråkigt att vänta! Hoppas, hoppas att allt flyter på för er!!

    SvaraRadera