onsdag 19 augusti 2009

Plockningen

Orkade inte skriva igår när vi kom hem, så det blir idag istället.

Jag fick en god nattssömn till skillnad från min man som knappt hade sovit en ½ timme. Jag tröstade honom med att jag kan köra hem sen, men nej det kunde jag ju int p.g.a. alla mediciner, det hade jag helt glömt bort. Men den sista tiden är det inte det enda jag har glömt. För någon dag sen fick mina räkningar lämna obetalda på grund av att jag inte kom ihåg min inloggningskod till banken på nätet, heh. :)

Plockningen ja... Den var nog mera smärtsam än förra gången, men jag var ju lätt överstimulerad denna gång. Det var en kvinnlig läkare som utförde ingreppet. Å när hon tittade snabbt med ultraljuden så sa hon att det är säkert 30 äggblåsor som bäst.
Men de fick plockat 9 ägg! Jag är överlycklig att vi fick nå ägg men på samma gång så hade jag hoppats på fler. Min läkare som utfört ultraljuden under stimuleringen tippade på 15 ägg. Men jag antar att vid överstimulering så är det väl ganska stor risk att det produceras äggblåsor utan ägg i?!?!

9 ägg är bra, nu får vi bara hålla upp tummarna att det blir många fina embryon av dessa. Å hoppas för Guds skull att de inte ringer idag. Jag pallar inte med mera motgångar, inte när man kommit så här långt. När man känner doften av kakan men inte får provsmaka heller.
Men, det kommer å gå fint ska vi hoppas. Imorgon kl 10 ska vi vara där igen. Jag har sjukledigt tills imorgon men läkaren sa att det kan hända hon skriver ledigt resten av veckan oxå, just p.g.a. att man kan vara lite sjukare vid överstimulering.

Igår på kvällen mådde jag fint, lite värk i magen som mensvärk, men imorrn kl 5.30 vaknade jag å det kändes som mina äggstockar var fastklämda i ett skruvstäd. Gick på toa i hopp om att smärtan minskar när man tömmer blåsan. Lite bättre blev det, men jag tog en Ibuprofen å gick å la mej igen. Nu känns det ändå ganska bra. Ska bara ta det lugnt idag, sitta med tummarna upp hela dan. ;) Har nog fått min sömn så det räcker å blir av: När vi kom hem igår sov jag 3 h, sen på kvällen mellan 20-22 sov jag, plus att inatt har jag sovit som en stock. M.a.o. så känner jag mig ganska utvilad idag.

Det går som det går, hur mycket jag än vill så kan man inte påverka något härifrån, allt e i någon annans händer. Man kan bara hålla hoppets låga brinnande å be för det bästa.
Så tillvida att de inte ringer idag så får vi imorgon veta hur det har gått.
Det e bara att vänta å se!

3 kommentarer:

  1. Så skönt att allt verkar ha gått bra. ) ägg är ju bra, fast jag förstår om du blev förvånad när de sa att de trodde det fanns trettio stycken. Jag fick jätteont i äggstockarna efter ÄP när jag var överstimulerad...skruvstäd skrev du och det stämmer ju precis.
    Sa läkaren att det blir Et nu iafl även fast du varit överstimulerad eller får ni vänta till ev svullnad lagt sig? Hur tänker du angående det? Man vill ju NU på en gång men samtidigt göra det som medför störst chans. Var rädd om dig nu och försök vila så mycket som möjligt - gärna med värmekudde på magen då slappnar man ju lättare av. Ja, detta vet du ju redan :)..
    Håller tummarna för er att allt går prima.
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. ja, det gör verkligen ont när man har blivit överstimulerad..inget man vill tänka på..=( Va skönt att allt gick bra och det kommer säkert lyckas denna gången! Hoppas, hoppas!! kram

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! :)
    Läkaren sa nog att jag bara var "lätt" överstimulerad, om man nu kan vara det. Så hon nämnde inget om att vänta. Vi ska dit imorgon nu å man får hoppas att läget är okej för ET.
    Smärtan har avtagit och mår ganska bra faktiskt. Så vi får hoppas på det bästa. :)

    Ska krypa under täcket nu å hoppas på en god natts sömn, så man har energi för vår dag imorgon.
    Gonatt :)

    SvaraRadera